De virkelig varme sutsko

Da vi fik Alberte fik vi disse fantastiske sutsko i barselsgave.
Jeg gik hele vinteren rundt og ønskede mig nogen til mig selv. Men først her tre år senere har fået genskabt en opskriften.. både til børn og voksne.

Her er opskriften på voksen-udgaven.
Opskrift på sutsko str 38- 39
Jeg har strikket alle sutskoene på pind nr. 7 men med garn der passer til pind nr 8-9.
Garnet skal være af ren uld og det må ikke være superwash behandlet. Jeg har brugt 200 g. garn til et par.
Slå 53 masker oppå pind 7 og stik retskrik frem og tilbage til arbejdet måler 12 cm.Luk af for 9 masker i hver side. Fortsæt til arbejdet måler 25 cm. Nu lukkes der af på følgende måde. Strik *2 ret og 2 ret sammen* pinden ud. Strik 2 pind ret.
Strik *1 ret og 2 ret sammen* pinden ud. Strik 2 pind ret.
Strik *2 ret sammen*. Træk tråden igennem de sidste masker.
Skoen syes sammen foran og i hælen.
Jeg filter ved 40 grader. På den måde kan man stadig se det strikkede "mønster".
Hvis man filter ved 60 grader vil det sutskoen krympe for meget til at være en str. 38-39

Hvis de er for store kan man efterfilte i hånden, Bliver de for små kan man tage dem på i våd tilstand og "gå dem større".

Når de er tørre giver jeg dem 3-4 lag formgummi i bunden.
Det gør dem både skridsikre og også mere slidstærke.

Her er det første par.. FØR filtningen.



Og her lidt flere par.. FØR filtning

Og så er jeg i gang med et nyt par til min mand.

Sådan ser modellen ud inden den syes sammen

Og her er den efter filtning (kunne godt trænge til en ekstra håndfiltning i tåen)


Børnesutsko før de syes sammen
Her kan man se hvor meget en strikket sutsko krymper ved filtning på 40 grader.

 Færdige sutsko til børn ca. str. 2-3 år (pink) og str. 3-4 år (lilla).




Kommentarer

  1. Hvor er det en sød model til futter:)

    SvarSlet
  2. Hvor er det nogle sød sutter:) mvh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne. De er også virkelig gode fordi er lavet af uld, så de kan holde føderne rigtig varme.
      Tak fordi du tog dig tid til at skrive en kommentar.

      Slet
  3. Hej Louise!
    Tak for opskriften! Jeg er i gang med den første sko i str. 38-39 nu! Jeg kunne ikke finde nogen nærmere vejledning til hvordan man præcis filter dem. Har du et link til det, eller kan du forklare hvordan man gør?
    Venlig hilsen Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Tak for din besked.
      Man kan filte (eller valke som det i virkeligheden hedder) på to måder: I hånden eller i maskinen. Fælles for de to er at man vasker dem ved højere temperaturer end ulden egnetligt kan tåle, samtidig med at man arbejder fibrene i ulden sammen. I hånden "ælter" man den sammen ved håndkraft og i maskinen er det det andet tøj og centrifugen som gør arbejdet for en.
      Man kan både filte ved 30-40 og 60 grader. Jo højere temperatur, jo mere vil ulden krympe.
      Brug brun sæbe hvis du gør det i hånden, eller uldvaskemiddel der der både kan bruges i hånden og i maskinen. Tørretumbles de bagefter vil de trække sig yderligere sammen.
      Håber du finder ud af det.
      Hilsen Louise

      Slet
  4. Hej. Jeg vil prøve at kaste mig ud i at strikke de her futter (er nybegynder). Jeg købte ekstra garn så jeg også kunne strikke et par til min kæreste, men jeg er i tvivl om, hvordan opskriften ganges op til en str. 43? Håber du kan hjælpe :)
    Hilsen Carina

    SvarSlet
  5. Sikke en fin opskrift :) Jeg skal helt sikkert have lavet mig et par. Men jeg vil også gerne lave nogle til min kæreste. Har du opskriften i større størrelser end 38-39?

    SvarSlet
  6. Hvor mange masker skal man have til baby sut sko ?

    SvarSlet
  7. Årh ja tak, det ville være skønt hvis du kunne give oplysningerne til alle os der spørger efter også større størrelser. Gerne str. 42-43 OG. 47
    På forhånd tusind TAK for hjælpen. Er de SØDESTE, LÆKRE sutter jeg har set som hjemmestrikkede.

    SvarSlet
  8. Hej
    Jeg vil gerne strikke til en baby 3-6 mdr. og den skal filtes
    Hvor mange masker skal jeg slå op til den størrelse?

    SvarSlet
  9. Jeg har noget garn der passer til pind 10 og tænker så jeg vil prøve at strikke på pind 8, men så skal jeg vel slå lidt færre masker op, skal jeg ikke?

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.