Coffee cup cozy

Vi har nogle dejlige store bodumkopper stående i skabet.
Dejlige kopper som også er meget hvide og meget kedelige.
Så nu har jeg lavet små farvestrålende kaffe kop holdere som både både kan pynte og holde indholdet varmt.
Indtil videre er det blevet til fire farvekombinationer.




Jeg har brugt bomuldsgarn da de derved kan tåle at komme i vaskemaskinen.
Jeg har lavet dem af diverse rester. Og f. eks. den gule farve er lavet med dobbelt tråd for at det passere med tykkelsen på det øvrige garn.
De er hæklet af "star stitch" på nål nr. 4.

Slå 44 lm op.
Sæt nålen i første m og træk snoren igennem. Gentag 4 gange så der er 6 tråde på nålen

 Slå op og træk igennem alle 6 m

 Slå om og lav en lm.

 Sæt nålen i lm hullet og træk igennem. Skal ligeledes gentages 4 gange mere. Men på denne måde.

 2. gang i mellemrummet fra sidste m

 3. i lm kæden i "hjørnet"

 4. og 5 gang fortsættes i nye lm i lm kæden. (billede mangler af den 5. gang)

 Når der er 6 m på nålen slås der om og trækkes igennem alle 6 m. Slå om og lav en lm (der danner et lille "øje")

Når dette er gentaget hele rækken ud vendes der med 2 lm.
Herefter laves der 2 halve stangmasker i bagsiden af hvert "øje"


 Så bliver det til et fint mønster med små stjerner.

Da mine kopper er bredere i toppen end i bunden, har jeg ligeledes måtte lave holderen lidt bredere i toppen. Dette har jeg gjort ved at lave en halv stangmaske i sidste m i hver side.

Derefter har jeg lavet fm fra toppen af venstre hjørne, rundt om bunden og op til højre hjørne. I hjørnerne er der 3 fm. 

I højre side har jeg i nederste og øverske stribe lavet 8 lm der hæftes med en km i samme m. Dette er blevet til knaphullet.

Så er der bare tilbage at hæfte ender og sy 2 knapper i.


Kommentarer

  1. Det er virkelig fint! Det var en rigtig god idé. Jeg bliver nødt til at lære at hækle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina
      Tak.
      Jeg synes altså også selv at de blev ret gode. Måske lidt "sommerhusagtige" men det er på den anden side måske også det der gør det lidt hyggeligt..

      Ja du skal da igang med at hækle. Når man lige har knækket koden og har lært grundmaskerne er det slet ikke svært.
      Start med noget der kun laves af luftmasker og fastmasker for eksempel de suttesnore med striber på tværs, som jeg har lavet.. Det er et rigtig godt begynderprojekt.

      Slet
    2. Hej Louise,
      mange tak for dit svar - det vil jeg prøve...så håber jeg på en succes:-)
      K.h.
      Christina

      Slet
  2. Det ser super godt ud:-)

    SvarSlet
  3. Flot ser det ud!! Utroligt hvad lidt farver og garn kan gøre!!

    SvarSlet
  4. Hold da op en fed idè,nu er de hvide krus jo lige til at blive glad af at se på :)

    SvarSlet
  5. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  6. Wauve, de er blevet super flotte, og tak for ide og opskrift, den kan jo tilpasses andre krus/kopper. ♥♥♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mia. Ja helt bestemt. Man kan jo måle rundt om koppen når man har slået luftmaskerne. De skal bare gå op i 2. Dvs. f.eks 40, 42, 44 osv.

      Slet
    2. Hej Mia. Ja helt bestemt. Man kan jo måle rundt om koppen når man har slået luftmaskerne. De skal bare gå op i 2. Dvs. f.eks 40, 42, 44 osv.

      Slet
  7. Hvor er de bare fantastisk skønne! Det skal jeg da prøve!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anna
      God fornøjelse med hæklingen.

      Slet
  8. beautiful pattern! works up very easily. thank you for sharing this

    SvarSlet
  9. wow its so cute! i only wish I coul read and speak french!love it and will try it any ways.

    SvarSlet
    Svar
    1. I am afraid french wouldn't do you any good anyway since this is danish..
      Hope the pictures will help you trying anyway.
      If you have any specific questions you can always send me an email and i will try to explain in english.

      Slet
  10. Det er bare en super ide, det skal helt sikkert prøves. Har nogle krus uden hank og det ville være super godt til dem så man ikke brænder fingerne. Men ved ikke helt om jeg kan finde ud af det med at få det til at være stjerner, men nu må jeg prøve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anja
      Det er slet ikke så svært med stjernene.
      Hvis du har svært ved at finde ud af det ud fra billederne her, så plejer der at ligge engelske hæklevideoer på youtube. Der kan du sikkert også finde en "starstitch" video som måske kan hjælpe dig lidt på vej.
      Louise

      Slet
  11. Hi Anja,
    So nice of you to generously share this coffee mug cozy...
    As you see I am typing in American English...
    Would you happen to have this pattern written in American English?
    I used google transulator but would not print in American English.

    Thank you again,

    CamillaInTheDesert

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Camilla.
      At the moment i do not make my DIY's in english. But you may find some help in the "hækle- strikkeordbog" (dictionary) in the top of this page.

      I hope you will figure it out.
      //Louise

      Slet
  12. No too hard to figure the pattern out. English would be better. thanks Christine

    SvarSlet
  13. Sikke da en god idé!! Det må jeg straks prøve!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak. God fornøjelse med hæklerierne..

      Slet
  14. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  15. For noen nydelige koppholdere! Jeg har aldri heklet på denne måten før, men det må jeg prøve nå. Tusen takk for at du har lagt ut oppskrift, og riktig god helg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Molle. Håber du får lavet nogle fine kopholdere.

      Slet
  16. De her er bare så super super fede og jeg skal da helt klart i gang med at hækle disse til mine kopper også. Dejligt du har lavet en DIY så man kan se hvordan du laver maskerne.

    Lyst til at vinde garn? eller en fed NY taske fra KOBRA?
    tjek min blog

    www.spuurspot.blogspot.dk

    SvarSlet
  17. De er meget fine. Vil fluks gå igang med et sæt. Synes bare det der stjernemønster er så fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusinde tak Caroline. Send mig evt. et link til/ billeder af de færdige kopholdere.

      Slet
  18. Cute and colourful cozies! Found your design on pinterest. Thanks for sharing :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you so much. You are welcome..

      Slet
  19. Tak fordi du deler opskriften :-) Jeg har de hvide Bodum kopper, så det kan være de skal have et løft :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette. Det er da så lidt.
      God fornøjelse med fornyelsen.

      Slet
  20. Hello !
    It's very very nice
    thank you for the explications.
    It's a good idea for Xmas'gifts.
    I'll try it very soon to do some.
    Have a nice day
    Je vous souhaite de belles fêtes de Noël à venir
    DADA
    www.ackimbogulp.over-blog.com

    SvarSlet
  21. Ohhh! Love this cozy but need it in English. If anyone can help me out my email: llleuer@gmail.com
    THANKS!

    SvarSlet
  22. I would love to make this but I really need this in English. Please email me at offthechart17@gmail.com. Thanks!

    SvarSlet
  23. Hi,THank you for sharing a lovely colorful mug case pattern, I am a crocheter will leran the pattern from your visual instruction, however would love to get the instructions in writing in English if you can please. Thanks again.

    SvarSlet
  24. Me too. Can we get it in English?

    SvarSlet
  25. Tak for den fine ide og dit foto-tutorial!
    Bente

    SvarSlet
  26. Rigtig fint stjernemønster... ^^

    SvarSlet
  27. Hejsan! Det ser riktigt fint ut. Jag förstår inte riktigt vad som händer mellan bild 3 och 4. Det ser ut som att det blivit en rad med stolpar som inte är beskrivna. Har jag missat något uppenbart? Annars tack så mycket för att du visar så mycket fina saker du gör!

    /Amanda

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.