1. DEC: Julesok


Bag den første "låge" i min julekalender gemmer der sig en julesok i filt.
Og selvom det i dag er den første december, kan man (hvis man er lidt ferm på fingrene) godt nå at lave julesokken i løbet af dagen. Så kan den være klar til en gave i aften (eller i morgen).



Du skal bruge:

Filt (lyserød, pink og brun)
*to sokker i lyserød (ca 28*25 cm der klippes ud som en sok)
*en hank i lyserød (ca. 26*3 cm)
*2  kanter i pink(14*4,5 cm. En cm. bredere en skaftet på sokken)
Vliesofix (og strygejern)
Brodertråd i forskellige farver.
Et motiv til julesokken. (Jeg har brugt et rensdyr som jeg har fundet HER.)

Klip julesokken ud i den ønskede størrelse, to gange, i den lyserøde filt.
en skal være en cm bredere en sokken.

Tegn motivet SPEJLVENDT over på papirsiden af vliesofixen. Stryg vliesofix fast til bagsiden af det brune filt og klip motivet ud. Træk nu papiret af vliesofixen og stryg motivet fast til det lyserøde filt. Nu vender motivet den rigtige vej.


De to stykker filt (motiv og den ene halvdel af sokken) sidder nu sammen. Man kan evt. brodere langs kanten af motivet hvis man vil være sikker på at det ikke falder fra hinanden. Jeg har broderet bagsting med en halv guldtråd.


Når motivet er færdigt, syes den pink kant oven på den øverste del af sokken. (den skarpe læser kan se, at jeg gjorde det i omvendt rækkefølge. Det kan ikke umiddelbart anbefales..)


Siderne på det pink filt syes derefter sammen på vrangen. Brug den ekstra 1/2 cm. sømrum til at sy sammen i (undskyld den dårlige kvalitet).



Hanken syes med tungesting langs hele kanten.


Den øverste kan af både pink og lyserød filt samt hanken syes nu sammen med tungesting. Sørg for at hanken er syet ekstra godt fast.

Nu kan selve sokken syes sammen med tungesting langs hele kanten.

Hæft alle ender.

Nu er sokken klar til den første gave.

Kommentarer

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.