19. DEC: Stjernelanterne nr. 1

Bag dagens låge er det en lille papirslanterne. 
Det fine er, at når det kommer lys i lanternen får den et stjernemønster.

Da lanternen er lavet af papir vil jeg anbefale at man bruger elektriske fyrfadslys og ikke de almindelige stearin-fyrfadslys.

Med lidt klip-klip og lim-lim kan du hurtigt lave din egen lanterne.



Du skal bruge:

Papir
Pap til skabeloner
Saks
Blyant
Vinkelmåler
Lim
Nål


Tegn er femkant på et stykke pap.
Siderne skal være ca. 4 cm.
Vinklerne skal være på 72 grader. (72*5 = 360)

Derefter tegnes endnu en femkant med en mindre femkant inden i. Se billede herunder.
Begge femkanter klippes ud og bruges som skabeloner.

Nu bruges den største af skabelonerne til at tegne 10 femkanter på papiret du ønsker at bruge. De klippes derefter ud.

En efter en lægges den mindste skabelon i hver femkant og med en nål ridses langs kanten af skabelonen.

Kanterne foldes ind oven i ridsen.

Femkanterne limes sammen hvor folden overlapper hinanden

Her udgør de 5 første femkanter den nederste del af lanternen.
De 5 løse kanter foldes ind på bagsiden og limes fast.

Fortsæt til alle 10 femkanter at limet sammen med en åbning i både top og bund. (Man kan evt. klippe og lime en ekstra 11. femkant på som bund. )


Og så er den færdig.

Jeg har fundet lanternen på siden HER.

Kommentarer

  1. Ja de er så dejlige de her lamper - jeg har lavet et par ud af sønnikes vådt-i-vådt malerier. De er helt eventyrlige :)
    Vh Thea

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Thea
      Ja det er lidt fint med stjernen der pludselig "dukker op" når man tænder et lys indeni. Det er jo næsten magi.
      Og god ide at bruge børnetegninger (går ud fra det er det du mener..) til at lave dem af.

      Slet
  2. Jeg svarer dig lige her.-) Min søn er lige blevet 3 og er stort set ikke mærket af det. Min datter bliver 5 år om 14 dage og hun er altså lidt hårdere ramt - Ikke sådan hun er alvorligt syg og dvask på nogen måde. Hun er bare mere feberramt og bliver hurtigere træt. Plus hun bliver mere irriteret på dem og klør hele tiden i dem, selv om vi prøver på at få hende til at holde op:-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.