24. DEC: Stjernelanterne nr. 2

Når der er en stjernelanterne nr. 1 må der naturligvis også komme en stjernelanterne nr. 2.
Så den gemmer sig bag den sidste låge i årets krea-julekalender.

Tak for de mange søde kommentar i har giver til mine indlæg i julekalenderen. Jeg er glad for at i har kunne bruge nogle af ideerne.

Men i aften er det juleaften.
Jeg har selv måtte droppe den traditionelle jul, da jeg i øjeblikket opholder mig i Hurghada med hele svigerfamilien. Vi er 19 afsted, så det bliver, omend en lidt anderledes jul, en rigtig familiejul. Det kommer i nok til at høre mere om de næste par dage.

Men tilbage til Stjernelantern nr. 2.

Den kaldes også for Waldorf stjernen eller Steiner stjernen.

Du skal bruge:

Papir (originalt males det med vandfarver, men jeg har bare brugt papir med print)
Passer (eller evt en stor rund tallerken til at måle efter)
Lineal
Saks
Blyant

Ligesom med den anden lanterne HER kan jeg heller ikke med denne lanterne anbefale at man bruger andet end elektriske fyrfadslys pga. brandfaren.

Start med vrangen af et kvadratisk stykke papir.

Tegn en cirkel med en passer (eller tallerkenen).
Her har jeg en diameter på 30 cm.

Cirken klippes ud og foldes derefter 4 gange så den danner 8 lige store felter.

Fra hvert hjørne tegnes en streg..
.. som klippes af.
Cirklen er nu blevet til en ottekant.

Ottekanten foldes igen 4 gange så der nu er 16 lige store felter.

Fire sider bukkes ind fra "hjørne" til "hjørne".

Så ser det sådan her ud.

Kanterne foldes ud igen og de sidste 4 kanter bukkes ind.

Papiret vendes nu og de 4 hjørner bukkes om.
Vend nu papiret igen. Fold alle kanterne UD. Fold de første 4 kanter IND igen. Vend papiret og fold også disse 4 hjørner om.


Hold disse 4 hjørner foldet mens papiret igen vendes.
To af de fire ombukkede hjørner er i øverste højre hjørne og nederste venstre.
Midterstykket (mellem de ombukkede hjørner) trækkes nu frem..

..Og sammen til spidsen (der her peger mod nord)..

.. og hele vejen ned (ved min pegefinger).
De to spidser på hver sin side er nu to af de 8 spidser.

Dette gentages med de 3 resterende mellemstykker.
Lige nu er bunden spids.

Dette presses og flades ud, mod for eksempel bordet, så bunden bliver flad.

Og så er den faktisk færdig.
Hvis du ikke kan finde ud af min foldemetode, kan du måske bedre finde ud af metoden HER eller få lidt hjælp fra videoen HER.


Når først man har fundet ud af det er det super nemt.

Du kan godt nå det inden i aften.

Må du få en fantastisk juleaften.
// Louise






Kommentarer

  1. De er fine ;) Det er en masse fine sager du har fået kreeret i sin julekalender...
    Glædelig jul til dig og dine.
    Kh Lena

    SvarSlet
  2. Hvor er de bare fine, jeg havde set dem på en anden blog og prøvet x mange men kunne ikke lure det sidste, super lækkert du har lavet så fin en illustration så selv jeg kan knække koden :-) Super lækker blog du har ;-)
    Mvh Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.