onsdag den 26. december 2012

Opskrift på strikket pandebånd og halsedisse

Jeg har måtte opruste mit vinterudstyr med et pandebånd og halsedisse i en blød, vamset og tyk strik.

Jeg har strikket begge dele på pind nr. 10

Det går lynhurtigt med at strikke det, da det er strikket med så tykke pinde.
Så du kan nemt have det klar inden nytår.. (hvis du i forvejen kan strikke).

Pandebånd

Strikkes med retstrik i siderne og en glatstrikket fletning i midten.
Garnforbrug: 50 g.

Slå 13 m op

1. pind (vrang): 2 r, 9 vr, 2 r. (strikkes på alle vrangpinde)
2. pind: 2 ret, 3 m sættes på hjælpepind FORAN arbejdet, 3 r, de 3 m på hjælpepinden strikkes r, 5 r.
3. pind: Som pind 1.
4. pind: r over alle m.
5. pind: Som pind 1.
6. pind:  5 r, 3 m sættes på hjælpepind BAGVED arbejdet, 3 r, de 3 m på hjælpepinden strikkes r, 2 r.
7. pind: Som pind 1.
8. pind: r over alle m.

Dette mønster gentages ca. 10 gange eller indtil arbejdet måler ca. 45. cm. (mål efter på dit eget hoved om det evt skal være et par cm. mere eller mindre.)

OBS:
Efter sidste omgang af mønsteret strikkes der sådan:

1. pind: 2 r, 9 vr, 2 r.
2. pind: 2 ret, 3 m på hjælpepind FORAN arbejdet, 3 r, de 3 m på hjælpepinden strikkes r SAMMEN med de 3 næste m (en m fra hjælpepinden og en m fra pinden i venstre hånd strikkes sammen til en m), 2 r. = 10 m på pinden.

3. pind: 2 r, 1 vr, træk 2. m på pinden i HØJRE hånd over den 3. m (så 2. m lukkes af) 5 vr, 2 r, træk næstsidste m på pinden i HØJRE hånd over den sidste m (så næstsidste m lukkes af). = 8 m på pinden.
4. pind: 1 r, slå om pinden, 6 vr, slå om pinden, 1 r = 10 m på pinden.
5. pind: luk af over alle m.

Hæft enderne og sy to knapper i (modsat ende af de to knaphuller).

Halsedisse

Strkkes i retstrik.
Garnforbrug: 150 g.

Slå 25 m op.
Strik r over alle m på både ret- og vrangsiden indtil arbejdet måler ca. 60 cm.

Luk af over alle m.
Sy enderne sammen.

5 kommentarer:

  1. Ser sørme dejlig og lun ud.
    Glædelig jul og godt nytår

    SvarSlet
  2. Åhr, det ser dejlig blødt og lunt ud..

    SvarSlet
  3. Ej, det er lige sådan et pandebånd jeg mangler. Et lille projekt her i vinterferien :0) Det er hurtigt lavet og så luner det længe.

    SvarSlet
  4. Hvilket garn har du brugt til det lækre pandebånd?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo ved at være noget tid siden, men jeg mener at jeg strikkede det i garn fra Coop (Brugsen/Kvickly). Jeg kan ikke huske præcis hvad det hedder men det indeholdt ca. 80% uld og 20% acryl.
      Jeg har sidenhen også strikket det i Drops Andes. Du kan altså vælge mellem forskellige garntyper bare det passer til pindstørrelsen.
      Ha en god weekend.
      Louise

      Slet