11. DEC: Harlekin julehjerte-kræmmerhus

Hmm, temlig kryptisk overskrift.
Men det er netop sådan jeg bedst kan beskrive hvad der er bag dagens låge.

De fine kræmmerhuse, der flettes nemlig som et julehjerte, får det fineste harlekinmønster.
Jeg lærte at lave det for nogle år siden og jeg synes både at det er super fint og super nemt at lave.






Skabelonen laves ved at tegne et kræmmerhus med en bøjet kant. 
Langs siderne måler dette kræmmerhus 13,5 cm og på midten 14,5 cm.
Vinklen er på 45 grader. 

Derefter tegnes tre streget med lige stort mellemrum, som er parallel med den ene side. Her er der 3 cm imellem.

De klippes op til en "lige" streg i toppen. 
Når skabelonen tegnes over, skal folden i papiret lægges til den sidde hvor man klipper de tre "hak". 

Klip to dele ud og læg dem ind i hinanden på denne måde. Jeg har her eksperimenteret lidt med at klippe det ud i filt.



De flettes ind i hinanden "oppefra" og ned..

Og så ser det sådan her ud..

Laver man det i filt bliver man nødt til at sy det sammen i siderne. Egentligt vil jeg nok anbefale at man holder sig til at klippe dem i papir. For det blev ikke helt godt. Men så har jeg da prøvet det..

Her er der lidt billeder af de kræmmerhuse som jeg lavede i papir.

Jeg har lavet dem ud af (og med STOR fare for at lyde som min farmor..) gammelt gavepapir.
Især det med snefnuggene synes jeg altså var alt for fint til at smide ud..


Kanten på kræmmerhuset bliver den farve som den yderste trekant er.

Min datter på 4 ville også gerne være med til at klippe-klistre. Derfor satte jeg hende i gang med de børnevenlige "klip-to cirkler-fold-dem-på-midten-og-lim" kræmmerhuse.

Måske har jeg mor-hatten på, men de bliver altså også ret fine (synes jeg)..




Kommentarer