13. DEC: Kæmpe stjerne med 20 spidser

Jeg har glædet mig helt vildt til at kunne vise jer hvad der er bag dagens låge.


Da jeg så denne stjerne vidste jeg med det samme, at jeg blev nødt til at lave sådan en selv.
Jeg synes bare at den er FULDSTÆNDIG FANTASTISK.
Så så kan det tilmed laves for næsten ingen penge.



Stjernen har en diameter på ca. 30 cm og kan nemt laves endnu større.

Min underviser havde stjernen med i en genbrugsudgave til en undervisningstime, men du kan se den HER.

Du skal bruge: 
Vinkelmåler (og evt. en lang lineal)
Blyant 
Dobbeltklæbende tape (evt. lim)
Pap (i A4 størrelse)
Papir med mønster (ca. 5 A4 ark)
Nål (eller andet til at ridse folderne op med)
Saks
Lædersnor (til at hænge op i. Andet snor kan også bruges)
Tolmodighed og massere af nøjagtighed. 


Stjernen er bygget op at en kerne af 20 trekanter (en såkaldt ikosaede) og derefter 20 trekantede spidser.

Jeg har lavet min isokaede af trekanter på 7 cm.
Tegn først en streg på ca 40 cm på et stykke pap. Sæt derefter et lille hak for hver 7. cm. så der bliver 5 +1/2 "rum".

Sæt nu vinkelmåleren på stregen og lav vinkler på 60' til hver side.

Tegn nu vinklerne op. Først den ene vej..

..Og så den anden.

Derefter tegnes endnu en strege parallelt med den første.

HUSK at tegne lidt extra "flapper" til at lime ikosaeden sammen med.
Derefter kan den klippes ud..



..Og limes sammen.

HUSK hvid du ønsker at stjernen skal op at hænge skal du putte knuden på snoren ind i ikosaeden inden den samles helt.

Du kan også finde et billede ikosaeden HER.

Derefter skal der laves en skabelon der skal bruges til de 20 spidser som ser sådan her ud.

Jeg har ikke lige fået lavet en billedserie af processen så det kommer i stedet for i ord.

Tegn en streg på 7 cm. (samme længde som trekanterne i ikosaeden).
Sæt vinkelmåleren på i hvert hjørne og lav en vinkel på 70'. På den måde bliver længden på spidsen 10 cm. Ønskes den længere må vinklen laves større.
Derefter kan man lave to tilsvarende trekanter i forlængelse af den ene side på den første trekant.

HUSK igen at tegne ekstra "flapper" til at lime sammen med.

Så kan man gå i gang med at tegne og klippe de 20 spidser ud.
Jeg har brugt 5 forskellige sort/hvide papir og har derfor laver 4 af hver slags.


 Derefter skal der ridses hvor spidserne skal foldes.

Sæt nu dobbeltklædende tape på alle "flapperne".

Start med at lime selve spidsen..

.. Og derefter bunden.

Og så er det bare om at sætte trekanterne fast på ikosaeden.

 Det kan være nyttigt at tegne op på ikosaeden hvordan de forskellige papir skal sættes på.

Fortsæt til alle spidserne er limet fast.

VOILA..

Kommentarer

  1. Den er bare super fin! :) Lavede også selv en magen til for nogle dage siden. Der er skabeloner som kan printes ud på denne side: http://jennyharada.com/fun-diy-christmas_card_star.html hvis det er :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Sofie
      Sikke en masse tid jeg kunne have sparet hvis jeg havde kendt til dette link lidt tidligere.
      Tak for det. Det vil helt klart gøre det nemmere for alle andre..

      Slet
  2. Svar
    1. Tak Mette. Jeg er nu også vild med din udgave..

      Slet
  3. Tak for din super grundige gennemgang Louise. Jeg drømte om selv at lave den også, og syntes det er lidt sjovt at du har lavet den i papir jeg også har liggende ;)

    Måske det bliver til et par stykker næste jul :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tager ret langt tid at lave den.. men jeg synes altså også at resultatet er værd at arbejde for.

      Slet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.