2. DEC: Tøse-nissehue


Bag dagens låge er en anderledes udgave af en nissehue.
Med lyserøde kanter og "tut" og feminint hulstrik så bliver det vist ikke mere tøset.





Jeg viste et sneak peek for en måneds tid siden HER


Her er opskrift en på nissehuen str. 2-4 år:
Ønskes huen i voksenstørrelse vil jeg anbefale at man slår 72 masker op (i stedet for 60).

Den er strikket i drops big merino i superwash uld. Derved bliver huen dejlig varm (på trodt af hullerne) og kan bruges udendørs.

Jeg har brugt 50 g rød og ca. 15 g. lyserød.

Slå 60 m op på rundpind nr. 5,5 - 40 cm, med det lyserøde garn.
Strik *2 ret, 2 vrang* pinden rundt indtil ribben måler ca. 5 cm.

Skift derefter til det røde garn i mens der strikkes efter dette diagram.


Her er jeg lige blevet færdig med 3 omgang af første del af diagrammet.

Jeg har skiftet tilbage til det lyserøde garn efter 3 del af diagrammet.
Man kan jo selvfølgelig også vælge at strikke huen ud i det røde garn.

Til slut brydes garnet og trækkes gennem de sidste masker hvorefter hullet lukkes.
Hæft enderne.




Kommentarer

  1. Hvor er den fin! Jeg vil gemme opskriften og lave den til min grandniece næste år (hun er lige knap 1 år, så den er nok for stor til hende nu).

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britta.
      Ja den vil nok være lidt for stor til en 1 årig som den er her.
      Men pga. ribben kan den give sig ret meget, og hvis du brugte en strikkepind i 1/2-hel nr. mindre ville den nok være god til sådan en lille størrelse..
      // Louise

      Slet
  2. Sejt! Den er rigtig flot og julet - med et twist. Tror desværre ikke, min søn på 1 er frisk på at gå med den:-(
    / Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marianne. Synes også selv at den blev rigtig fin. Man ved jo aldrig helt hvordan det man "har inde i hovedet" bliver i virkeligheden. Men jo.. den er nok overvejende mest til piger..

      Slet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.