Hæklet hagesmæk

Endnu et lille babyprojekt er blevet færdig.
Suttesnorene gav mig ideen til også at hækle lidt forskellige hagesmække.
Hvad synes i?


Hvis du har lyst til at prøve at lave hagesmække magen til har jeg lavet en opskrift på den.


Opskrift på hagesmæk

m=maske/masker
lm =luftmaske
fm=fastmaske

Hækles på pink nr. 3 i bomuldsgarn.

Række 1: Slå 20 lm op. Vend med en lm
Række 2: fm tilbage. To fm i sidste m = 21 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 3: fm tilbage. To fm i sidste m = 22 m. Vend med en lm.
Række 4: fm tilbage. To fm i sidste m = 23 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 5: fm tilbage. Tre fm i sidste m = 25 m. Vend med en lm.
Række 6: fm tilbage. Tre fm i sidste m = 27 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 7 fm tilbage. To fm i sidste m = 28 m. Vend med en lm.
Række 8: fm tilbage. To fm i sidste m = 29 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 9 fm tilbage. Tre fm i sidste m = 31 m. Vend med en lm.
Række 10: fm tilbage. Tre fm i sidste m = 33 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 11fm tilbage. To fm i sidste m = 34 m. Vend med en lm.
Række 12: fm tilbage. To fm i sidste m = 35 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 13fm tilbage. To fm i sidste m = 36 m. Vend med en lm.
Række 14: fm tilbage. To fm i sidste m = 37 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.

Række 15-32: Hækl 37 fm frem og tilbage med farveskift på hver anden pind. Vend med en lm.

Stropperne hækles hver for sig.
Række 33: Hækl 13 fm fra kanten mod midten. Vend med en lm.
Række 34: Spring første m over og hækl fm tilbage = 12 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 35: Spring første m over og hækl fm tilbage = 11 m. Vend med en lm.
Række 36: Spring første m over og hækl fm tilbage = 10 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 37: Spring første m over og hækl fm tilbage = 9 m. Vend med en lm.
Række 38: Spring første m over og hækl fm tilbage = 8 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 39: Spring første m over og hækl fm tilbage = 7 m. Vend med en lm.
Række 40: Hækl fm tilbage = 7 m. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 41: Hækl 7 fm. Vend med en lm
Række 42: Hækl 7 fm. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 43: Hækl 7 fm. Vend med en lm.
Række 44: Hækl 7 fm. Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.

Række 45: Spring første m over og hækl fm rækken ud. Lav 2 fm i sidste m = 7m. Vend med en lm.
Række 46: Hækl 7 fm tilbage.Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Gentages 4 gange mere (Række 47-54).

Række 55: Spring første m over og hækl fm rækken ud = 6 m. Vend med en lm.
Række 56: Spring første m over og hækl fm tilbage = 5 m.Vend med en lm samtidig med at der skiftes farve.
Række 57: Spring første m over og hækl fm rækken ud = 4 m. Vend med en lm.
Række 58: Hækl 3 fm tilbage.

Gentages med den anden strop . Der skal de to fm i sidste m (række 45-54) laves i modsatte side.
Hvis der skal lukkes med knap skal der laves et hul (med lm) mellem række 57 og 58.

Hækl to omgange med fm rundt om hele hagesmækken. I hjørnerne laves to fm i hver m. Hæft alle ender.
OPDATERING (april 2013): Få hjælp til at lave en pæn kant i indlægget HER

Knap eller tryklåse syes fast.

Tha dahhh.. Så er hagesmækken færdig.


Hvis du har spørgsmål eller finder en fejl i opskriften, så er du meget velkommen til at sende mig en kommentar.

God fornøjelse.

Louise - Design by Dalkær
designbydalkaer.blogspot.com

Kommentarer

  1. Der er en fejl i opskriften ved række 55. Man kan ikke gå fra 7 fm til 5 fm ved kun at springe 1 m over. Ellers er de super søde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dine vågne øjne. Det er jo aldrig godt med fejl.
      Den skulle nu (endelig) være udbedret.

      Slet
  2. Super fine, jeg har brugt din opskrift som inspiration til en hagesmæk. Har lavet midterstykket lidt længere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Dem vil jeg da gerne se. Så du må lige lave et link. Det er jo altid sjovt at se hvordan ens ting danner inspiration til nye ting.

      Slet
    2. det skal nok komme - men glemt den i mine forældres bil - så der går lige et par dage inden den kommer tilbage igen :)

      Slet
  3. Hej Louise

    Dejlig blog du har - jeg har brugt din opskrift og linket til din blog. Håber det er ok!

    Du kan se min udgave af hagesmækken her: http://lillefisensmor.blogspot.dk/2012/09/hklet-barselsgave.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej lillefisens mor

      Tak for det.
      Det er selvfølgelig helt ok at du linker hertil.
      Er det en barselsgave til lillefisen?

      Slet
    2. Nej, det var til en barselsgave til en lille ny niece, der er kommet til verden! Lillefisen er ham den lille inde i min mave - han vil hellere have drengefarver, er jeg sikker på :)

      Slet
  4. Hej :)

    Hvor er der mange flotte ting på din blog.
    Den er super flot. Leder efter en som kan passe til en stor pige på omkring et ½ år, hvilken alder vil du skyde på den kan bruges til?

    Kh Mie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mie
      Tak for de søde ord. Bliver altid så glad når der er nogen der synes om min blog.
      Jeg vil sige at den passer til ca. et halvt til et helt år. Så det passer nok meget fint til den pige du skal hækle den til.

      God hæklelyst
      Louise

      Slet
    2. Det er dejligt når der er nogle som vil dele DIY :)
      Tak for svaret, så må jeg i sving når eksamen er overstået.

      Kh Mie

      Slet
  5. Hej :)
    Jeg sidder lige og lave en af disse super søde hagesmækker. Jeg er nået til række 58, og er lidt forvirret over de 3 luftmasker man skal hækle tilbage... mener du ikke fm? Og hvorfor er det lige 3?
    Mvh. Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne.
      Jo for søren. Selvfølgelig er det fm.
      Er hermed rettet. Tak for hjælpen.

      Slet
  6. Hej hej...

    er nybegynder... er den okay nem... har indtil videre lavet blomster hvor jeg har brugt lm, km, fm og stangmasker...
    Ved dog ikk li hvordan men vender, men må jeg kunne finde et sted.. :)

    SvarSlet
  7. Hej

    Er det ok nem at lave for nybegyndere..?
    Har indtil videre kun arbejdet me blomster, hvor jeg har lavet lm, fm, km, og stangmasker :)

    Ved dog ikk li hvordan man vender, men må jeg kunne finde ud af et sted.. :)

    Mvh Katrine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katrine. Den kan godt være lidt besværlig med de to sider.. Jeg synes at det er svært at svare på hvor svært det er for dig. Man vender med en lm.
      Håber det lykkes for dig.

      Slet
  8. hvor brede er de... synes ikke min bliver særlig stor???


    mvh. Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stine
      Den er ca. 20 cm i bredten, alt efter hvor stramt du hækler..

      Slet
  9. Kan en pige på 1 år godt passe dem her, eller i de for små? :)

    SvarSlet
  10. Hej Henriette.
    Undskyld det sene svar.
    Den passer til ca 1/2 - 1 år, men opskriften kan evt. tilpasses så hullet bliver lidt større. (Eller du kan bruge en lidt større hæklenål.. så bliver den automatisk lidt større!!)
    God hæklelyst.

    SvarSlet
  11. Så blev det min tur til at prøve at lave en hagesmæk. Du kan se min version lige her: http://inaina.dk/2013/11/hagesmaek/

    Som der også står i indlægget, har jeg tænkt mig, at lave en version med lidt længere stropper. Må jeg i den forbindelse kopiere din opskrift ind i et indlæg med mine rettelser? Og så selvfølgelig linke til dig i det nye indlæg også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej inaina.
      Hvor er den bare fin.
      Tusinde tak fordi du spørger. Jeg ser helst at du laver tilføjelserne (fx. "jeg har gentaget rækkerne x-y 4 gange yderligere" eller lign.) i et indlæg og så henviser til opskriften på min blog.

      God hæklelyst.
      Louise

      Slet
    2. Hej Louise.
      Det er helt i orden - og jeg kan godt forstå det. Det var udelukkende for at tage læseren i hånden :)
      Jeg sender måske et link, når jeg har lavet den nye version, men lige nu står den på at strikke nissehuer.

      Glædelig jul.

      Slet
  12. Hej :-) de er bare så vildt fine, er selv gået i kast med en nu, men jeg er ny i gamet, og jeg ved ikke hvad alle de snore skal som kommer når man skifter farve, håber du kan hjælpe 😁☺️
    Hilsen Nadja.

    SvarSlet
  13. Søde og fine. Her kan man da også få gjort et indhug i sine garnrester ^^

    SvarSlet
  14. Dumt spørgsmål, hvordan laver man blot masker (m)? Jeg kan ikke finde nogle guide på det. Jeg er ret ny indenfor hækling og har kun lært lm og fm

    SvarSlet
  15. De er SÅ FINE! :-D <3 jeg har hæklet dem med Stangmasker rundt om, så de fik en 'musling kant' og lidt mere piget look. Så har jeg hæklet dem helt ens farvet <3 <3 de bare blevet fine! Super opskrift!!

    SvarSlet
  16. Hej Louise.
    Jeg blev forelsket i dine søde hagesmække.
    Jeg er ny-hækler og nu er jeg nået til rk. 47-54.
    Hvad er det der skal gentages 4 gange?
    Mvh Janne

    SvarSlet
  17. Hej😊
    Har lige prøvet at hækle efter din opskrift👍 hvad måler din hagesmæk? Synes min bliver temmelig lille😊

    SvarSlet
  18. Hej Louise 😊
    Jeg har et spørgsmål til din opskrift ? Ved række 46 står der at det skal gentages 4 gang (række 47 - 54)

    Men jeg får 47 til 54 til 8 rækker :)

    Jeg har i de 2 jeg har lavet hæklet svarende til de 8 gange men er det bare mig der ikke forstår det ?

    SvarSlet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.