De virkelig varme sutsko - til børn og babyer

Det første indlæg til "sy til din baby" bliver et strikkeprojekt som har ligget på trapperne i en uges tid.

Jeg har nemlig fået to forespørgelser på mailen angående, om jeg kunne hjælpe med at lave de virkelig varme sutsko i babystørrelse.


Jeg har derfor prøvet mig lidt frem og har nu en opskrift klar som går fra ca. størrelse 1/2 år til 4-5 år.



Str. 1/2 -1 år (2-3 år) 4-5 år

Strikkes på pind 7 i uldgarn der ikke er superwash behandlet.
Garnforbrug ca 50 (100) 100 gram.

Slå 24 (32) 40 m op. (Lad enden af garnet være på ca. 20 cm)
Strik 8 (10) 12 cm i retstrik.
Tag 3 (3) 4 m ind i hver side og fortsæt med retstrik i 6 (6) 8 cm til stykket måler 14 (16) 20 cm.

Tag ind på følgende måde: *2 r, 2 r sm* pinden ud.
Strik en pind uden indtagning.
*1 r, 2 r sm* pinden ud.
En pind uden indtagning

*2 r sm* pinden ud
 Bryd garnet med ca. 20 cm ekstra, og træk snoren igennem de sidste m.

Sy henholdsvis oversiden og hælen sammen med det ekstra garn.

Valk sutskoene i hånden eller vaskemaskinen ved 30-40 grader. OBS jo mere varme, jo mere krymper skoene. Lav evt. en test inden valkningen.

Her er to par sutsko som er strikket til samme størrelse. Sutskoene til venstre er udehandlet mens sutskoene til højre er valket på 40 grader i vaskemaskinen.
Når sutskoene er tørre kan de evt. males med formgummi som kan købes i Stof 2000, Panduro Hobby og andre hobbyforretninger. Dette har jeg dog ikke gjort på den mindste udgave. Babyer i denne alder går sjældent..

Se også opskrift til voksenudgaven (samt lidt valketips, og flere billeder af børnesutsko) HER og HER, eller nogle af mine andre sutsko HER eller HER.

Ønsker man ikke at valke, kan sutskoen også sagtens bruges uden.
Den mindste model måler for eksempel inden valkningen ca. 16 cm, og efter ca 12 cm.
God strikkefornøjelse..
// Louise

  Follow Design by Dalkær

Kommentarer

  1. De er godt nok fine :-) Dem tror jeg, at jeg vil gå igang med!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Simone. De er også lynhurtige at strikke. God fornøjelse.

      Slet
  2. Tak for en nem opskrift - de varmer dejligt hos de børn jeg strikker til :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt. Er glad for at de vækker glæde hos de små..

      Slet

Send en kommentar

Tak for, at du tog dig tid til at skrive til mig.
Selvom jeg ikke altid får svaret, sætter jeg stor pris på alle kommentar som jeg får.