Læderhalskæde

Jeg har igen haft fat i læderet som jeg modtog fra Leather Lace

Jeg sad med læderet og pludselig havde jeg fået lavet en halskæde. Den er lidt "Pocahontas"-agtig i stilen med det naturlige læder, men en sort udgave vil nok være mere "klassisk". (Evt. kan den farves med navsværte.) 

Har du selv lyst til at lave en, er det slet ikke svært. 



Jeg har brugt læderet HER. Der gik omkring 9 m læder til halskæden; 1 m. til selve "kæden" og 8 m. til "vedhænget". 

Først lavede jeg selve halskæden med glideknuder i hver ende. (De kan laves på flere måder. Denne gang har jeg lavet knuderne efter metoden HER) Enderne klippes af. 
Husk at måle om halskæden passer.

Derefter kan man gå i gang med vedhænget. Start med et stykke bredt malertape som sættes fast på et bord med klisteret opad. 
Klip et stykke læderstrimmel, som det skal være på det længste sted (ca. 15+ 2,5 cm), og sæt det fast på midten af malertapen.

Klip herefter kortere og kortere stykker (2 i hver længde) og sæt dem fast på hver side af det første stykke.
Læderet har en forside og en bagside. Husk at ligge alle læderstrimlerne med den samme side opad.

Når alle stykker er klippet ud og sat på malertapen skal de gøres klar til at sy sammen. Dette gøres ved at lave to huller i hvert stykke læder.

Læg malertapen med læderstrimlerne på en korkblok (fx. en slibeblok til sandpapir) og prik med en lille syl huller langs kanten på alle strimlerne ca 1/2 cm fra kanten.

Derefter gentages processen 2 cm længere nede.

Nu er strimlerne klat til at blive syet sammen.
En lædernål og vokset snor er at fortrække men en almindeligt kraftigt sytråd, og en nål uden spids kan også bruges.

Pil en strimmel af malertapen af gangen. Jeg startede med den længst til venstre.
Sy fra bagsiden af den første strimmel og gennem oversiden af den anden strimmel.

Buk de to strimler omkring selve halskæden og sy fra den anden strimmel tilbage til den første. Nålen skal denne gang nå gå igenne begge huller på den første strimmel.

Herefter syes der en strimmel på af gangen. Gennem det "øverste" hul på bagsiden... 

.. og ud af det "nederste" hul på forsiden (Husk af selve halskæden skal ligge inde i strimlerne). Derefter tilbage gennem begge huller på den forrige strimmel. 

Det er lidt ligesom bagsting.
Husk at stramme til undervejs. Vær dog opmærksom på ikke at stramme for meget da strimlen derved kan blive skåret over.

Her har jeg fået sat 9 læderstrimler sammen.

Og her er det endelige resultat.

Har du nogen spørgsmål er du velkommen til at skrive en kommentar. 
// Louise

  Follow Design by Dalkær

Kommentarer