Tre nye bøger fra Turbineforlaget

Reklame

Så er jeg på banen igen med lidt ny inspiration til jer alle. Jeg har nemlig fået 3 lækre bøger for de garn-interesserede. Og det er nogle bøger som alle nørder helt ned i detaljen.
JEG ELSKER DEN SLAGS BØGER!!

Bøgerne er alle fra forlaget Turbine.
To af bøgerne er strikkebøger og den sidste er om garnfarvning.

Tre bøger der måske kunne komme på ønskesedlen til juleaften??

De tre bøger er:


"Nem og kreativ garnfarvning - i mikrobølgeovn" af Pernille Cordes
"Bladmønstre i tofarvet patent" af Nancy Marchant
"Multipatent - Elegante mønstre til håndstrik" af Nancy Marchant


Herunder kan du få et kik ind i bøgerne og samtidig også læse hvad jeg synes om bøgerne.




Jeg starter med bogen

"Nem og kreativ garnfarvning - i mikrobølgeovn" af Pernille Cordes. 

Bogen giver en fin introduktion til at farve garn med syrefarver, også kaldet Acid Dyes, i mikrobølgeovn.
Bogen har en omfangsrig indholdsfortegnelse som kan virke lidt uoverskuelig, men når først man kommer i gang med bogen, er der en rigtig fin kronologisk orden. Den starter med at give lidt viden om farver og materialer, dernæst hvordan du forbereder garnet og blander farver for til sidst at vise tre farvningsteknikker.
Det er en rigtig fin og grundig bog der understøttes med mange procesbilleder. Det er derfor en bog som alle vil kunne bruge som udgangspunkt for selv at farve garn.
Jeg elsker, at bogen desuden er fyldt med fakta om fx garntyper og miljø/sundhed i forbindelse med farvning.

På forhandlerlisten kunne jeg godt have tænkt mig lidt flere henvisninger, da markedet er fyldt med mange andre forhandlere af garn og syrefarve. Men det kan jeg jo evt skrive lidt om i et andet indlæg.








Den næste bog er

"Bladmønstre i tofarvet patent" af Nancy Marchant


I denne bog bliver der virkelig nørdet igennem. Bogen indeholder 8 opskrifter på strikket tilbehør som tørklæde, halsedisse og pandebånd. Men alle opskrifter her det til fælles, at de er strikket af tofarvet patent i bladmønstre. Det er meget smukke modeller som er beskrevet med både tekst og diagram. Men det er ikke for strikkenovicer.

Herunder er vist to de modeller, som er mine favoritter, nemlig "Winter Birch"...


..og "Primavera".

Har man ikke strikket tofarvet patent før, er det nok en fin idé at starte på side 94. Her får man lidt information om netop denne strikkemetode samt gode opslags- og aflukningsmetoder.


Den sidste bog er

"Multipatent - Elegante mønstre til håndstrik" af Nancy Marchant


Altså endnu en bog af Nancy Marchant. Og i denne bog nørdes der videre, denne gang med en variant af patentstrik som kaldes "Multipatent".


Denne bog er delt ind i tre dele.

Første del forklarer hvad multipatent er.
Det er en god ide at bruge tid på denne del af bogen. Det er her alle guldkornene ligger hvis man skal forstå principperne til multipatent.

Anden del viser 97 smukke multipatentmønstre inddelt i:
"Enkelt multipatent",
"Dobbelt multipatent",
"Tredobbelt multipatent",
"Firedobbelt multipatent",
"Kombineret multipatent",
"Varianter af multipatent" og endelig
"Ekstrem multipatent".

Herunder kan du se et enkelt eksempel på hvordan både ret- og vrangsiden af mønsteret vises sammen med en lille tekst. Derudover er der også et lille diagram med til hvert mønster.



Men denne bog er bestemt heller ikke for strikkenovicer. Som man kan læse i det lille hjerte, så bruges der i forkortelserne "tal i potens". I praksis er forkortelserne en hjælp for at huske hvor mange omslag der fx skal løftes af, men ved første øjekast kan forkortelserne måske virke lidt skræmmende.




Tredie del af bogen er 8 smukke projekter i multipatent. Der er et enkelt tæppe, men ellers er alle projekterne variationer af tørklæder.

Se bare det smukke tørklæde "Plovers" herunder.





I de to bøger af Nancy Marchant kan jeg godt lidt savne, at der er nogle andre projekter end tørklæder. Men derudover er det to skønne og gennemarbejdede bøger. Især Multipatent tror jeg, at jeg bliver virkelig glad for. Og så er der jo grobund for selv at udvikle de mønstre som der "mangler"


Jeg håber, at du har det har fundet indlægget interessant.

Skal nogle af bøgerne på din ønskeseddel i år??
De kan findes i din lokale boghandel og direkte fra Turbine.

God strikkelyst
// Louise

Kommentarer